top of page

Sådan virker Low Arousal i praksis

  • Forfatters billede: Henrik Møller
    Henrik Møller
  • 19. jul.
  • 3 min læsning

Opdateret: for 4 dage siden


Low Arousal

En nænsom tilgang der beskytter både borger og medarbejder.


Når konflikter opstår – hvad gør vi så?


Du står over for en borger, der hæver stemmen. Stemningen er anspændt. Kroppen spænder op. Dit nervesystem reagerer hurtigt: Skal jeg trække mig? Sige fra? Sætte grænser hårdt?


Vi kender det godt.

Men vi ved også, at dét vi gør i det næste minut, kan være afgørende for, om situationen eskalerer eller afspændes.


Low Arousal-tilgangen giver os konkrete redskaber til at reagere roligt, bevidst og deeskalerende, selv når presset er højt.


💡 Hvad er Low Arousal?


Low Arousal betyder “lav ophidselse”, og det handler netop om at holde vores egen følelsesmæssige aktivering nede, når vi står i en konfliktpræget situation.


Det er en tilgang, hvor vi:

  • dæmper vores kropssprog og stemmeføring

  • undgår konfrontation og bebrejdelse

  • forsøger at aflæse den andens behov frem for at insistere på krav

  • prioriterer relation og afspænding frem for “kontrol” og “regler”


Low Arousal er særligt relevant i arbejdet med mennesker, som har lav frustrationstærskel, traumer, autisme, psykisk sårbarhed eller demens.



🎭 En case fra virkeligheden


Simon, 16 år, med autismespektrumforstyrrelse, sidder foran computeren på sit bosted. Klokken er 21, og han nægter at slukke. Pædagogen siger roligt: “Simon, vi har en aftale om sengetid nu.”


Simon råber: “Hold kæft! Jeg slukker ikke!”


Pulsen stiger hos personalet. En kollega træder ind med hævede øjenbryn og siger med fast stemme: “Nu er det nok, Simon Du skal høre efter!”


*Simon kaster stolen.


Pause her.

Hvad ville du gøre?



🧠 Hvad sker der i hjernen?


Simon er ikke umulig, han er overvældet. Hans amygdala, hjernens “alarmsystem”, er aktiveret. I den tilstand hjælper ingen pædagogisk forklaring.


Og hvis vi selv bliver trigget, hæver stemmen, rykker tættere på, så optrapper vi konflikten. Ikke af ond vilje, men fordi vores nervesystemer reagerer / interagerer og ofte spejler.


Low Arousal handler om at bryde den cirkel.



🧘 Sådan virker det i praksis


I stedet for at skælde ud eller stille krav, kunne pædagogen have valgt:

  • at sætte sig på afstand – og tale lavere

  • at trække vejret roligt og signalere neutralitet og evt anerkende: “jeg kan godt forstå at du syntes det er sjovt at spille”.

  • at give Simon et valg: “Jeg sætter en alarm på 5 minutter, og så ser vi, om du selv kan lukke ned. Hvis ikke, hjælper jeg dig roligt.”


Her skifter vi fra magt til samarbejde. Fra konfrontation til kontakt.



🧩 Low Arousal beskytter begge parter


For borgeren:

  • Det skaber forudsigelighed og mindre angst

  • Det undgår følelsen af nederlag og tab af kontrol

  • Det bevarer værdighed og relation


For medarbejderen:

  • Det forebygger følelsesmæssigt slid og omsorgstræthed

  • Det reducerer risiko for voldsomme konflikter / episoder

  • Det styrker oplevelsen af handlekraft og etik



💬 Det handler ikke om at “finde sig i alt”


Nogle tror, at Low Arousal betyder, at man bare skal være eftergivende og blød.

Det passer ikke.


Det handler om at udvise ro og respekt – samtidig med at vi holder fast i strukturen. Men vi vælger hvordan vi gør det.


Og så er vi også helt ærlige og melder klart ud at det er ikke på alle arbejdspladser at Low Arousal kan stå alene!


Det vigtigste er at være mentalt parat, besidde nødvendig viden om affære og gode strategier. At være tryg og kunne handle med omsorg og respekt.


Som vi siger hos IFKH:


“Det er ikke nok at vide, hvad vi vil, vi skal også vide, hvordan vi vil det.”


🧭 Vi træner det i praksis


På vores kurser i konflikthåndtering og Low Arousal arbejder vi med:

  • kroppens og hjernens reaktioner på pres

  • tydelig og rolig kommunikation

  • analyse af udløsere, triggere og mønstre

  • skånsom nødværge / magtanvendelse

    når det virkelig brænder på

  • refleksion, øvelser og realistiske cases


🔗 Vil du vide mere?


📩 Kontakt os på kontakt@ifkh.dk

📞 Eller ring til Henrik Møller på 28566430

Læs mere om Low Arousal og konflikthåndtering her: www.ifkh.dk


Low Arousal er ikke kun en metode – det er en holdning. En holdning til, hvordan vi møder mennesker, også når det er svært.

Bình luận


bottom of page