top of page
Forfatters billedeHenrik Møller

Forsyning Helsingør - konflikthåndtering og god service.



Så har vi haft fornøjelsen af at undervise medarbejderne ansat på genbrugspladsen i Skibstrup / Helsingør kommune. 

 

Er der konflikter på en genbrugsplads? 

Ja det burde jo egentligt bare være lutter glade borgere der besøger pladsen, men nej sådan er det desværre ikke altid. Også selvom alle medarbejdere forsøger at give en god service, vejlede med et smil, og anvise borgerne på en respektfuld og ordentlig måde, ja så er det jo ikke alle der reagerer stille og roligt ved en henvendelse, fx. når borgerne har glemt at sortere i klare sække, kører mod færdselsretningen, standser midt i dele hele og spærrer vejen.

 

Hvad viser de interne undersøgelser?

Interne undersøgelser viser at, at langt størstedelen af borgerne opfører sig pænt og ordenligt, og følger anvisningerne på pladsen. Ca 1% af borgerne udviser en adfærd der er konfliktskabende. Årsagerne er selvfølglig mange, men derfor er det jo vigtigt, at alle medarbejdere er klædt godt på til at håndtere de situationer de oplever. Også selvom der er langt imellem dem.

 

Kursus i konflikthåndtering.

Kurset i konflikthåndtering blev fordelt på 2 hold over 2 dage. Alle fik genopfrisket tidligere læring og alle har fået ny viden og inspiration. Det giver mening når der i en personalegruppe er fælles viden og når så alle har de samme gode værktøjer. Vi har haft fokus på:

  • interne retningslinjer

  • faglige udfordringer og metoder

  • konfliktforebyggelse

  • konfliktens felt-at være i konflikt

  • nedtrappende kommunikation

  • efterværn/reaktioner. 


Erfaringer og oplevelser.

Vi fik også gode snakke om tidligere oplevelser, og hvor vigtigt det er at trives på jobbet. Ansatte der trives og er positive, møder og oplever også færre konflikter i dagligdagen. Det var dejligt at høre og fornemme det engagement og den motivation der kom fra alle deltagerne.

 

Personligt elsker jeg selv at besøge genbrugspladsen, ikke blot fordi det er rart at få ryddet op i gemmerne, men også fordi jeg nyder at bliver mødt af venlige, smilende og meget servicemindede medarbejdere på pladsen. Vi bør alle huske at sætte pris på den service vi kan få, og kan vi ikke selv huske hvordan reglerne er for sortering af affald mm, ja så er der altid hjælp at hente. 

 

Tusind tak for denne gang og de postive tilbagemeldinger., jeg glæder mig til vi ses igen. 

Comments


bottom of page